Bieganie zimą

Bieganie zimą

Bieganie to dziedzina sportu zyskująca coraz większą rzeszę zwolenników. Jest szereg powodów dlaczego się decydujemy biegać Jedni biegają bo chcą być trendy, inni kierują się pasją jeszcze inni zdrowym rozsądkiem i dbałością o piękną sylwetkę.

Zima jest najtrudniejszym sezonem dla biegacza. Bieganie o tej porze roku bywa prawdziwym wyzwaniem. Dzień jest krótki, sypie śnieg, szczypie mróz, a zimne powietrze utrudnia oddychanie. Mróz, wiatr, śnieg zniechęca przed wyjściem z domu. Nie mniej , pokonanie zniechęcenia może przynieść prawdziwa satysfakcję. Nie tylko możemy, zbudować biegową siła, ale również kształtujemy charakter biegacza!

Jak się ubrać?

Należy przyjąć by ubierać się tak, jakby na termometrze było 10 stopni mniej. Bardzo wielu biegaczy zimą ubiera się za ciepło!! Po kilkunastu minutach treningu rozgrzejemy się także możemy mieć problem z przegrzaniem organizmu. Gdy mocno się spocimy, po kilku minutach mokre ciało poczuje działanie zimna i bardzo łatwo o infekcje. Ubierając się do zimowego biegania obowiązuje zasada na „cebulkę”. Zakładamy kilka warstw odzieży, ogrzane powietrze, które gromadzi się między warstwami, będzie dodatkowo chronił nas przed zimnem, poza tym zakładając kilka warstw, możemy regulować temperaturę ciała poprzez zdjęcie jednej warstwy.

I warstwa: bielizna termiczna, materiał potrafi odprowadzić wilgoć, bardzo ceniona jest bielizna z wełny merino

II warstwa; odpowiada za izolacje cieplną np. polarowa bluzą , nie powinna krępować ,

III warstwa: kurtka, chroniącą przed wiatrem i deszczem, najlepiej gdyby była to kurtka z membraną chroniąca przed deszczem i wiatrem a drugiej strony pozwalała by odprowadzać wilgoć na zewnątrz, np. gore-tex,zimą może przydać się kaptur!

Nie wolno zapomnieć o rękawiczka i czapce! To właśnie przez głowę ucieka dużo ciepła i powinna być ona zabezpieczona

Nogi –potrzebne są grubsze legginsy, docieplane od środka.

Buty – najlepsze z membraną chroniącą przed wilgocią np. gore-tex, i bieżnikiem, który będzie gwarantował utrzymanie się na śliskiej nawierzchni(np. buty trailowe), w sytuacjach ekstremalnych na buty można założyć specjalne kolce, które pozwolą utrzymać przyczepność na oblodzonej nawierzchni

Zima to okres budowania ogólnej wytrzymałości i siły biegowej. Nie polecam ćwiczenia szybkości i treningu interwałowego. Bardzo łatwo w trudnych warunkach o niepotrzebną kontuzję.

Jeśli temperatura na zewnątrz wynosi poniżej -10 st , wówczas warto pomyśleć o dodatkowej warstwie, natomiast gdy temperatura spadnie poniżej -20 st, lepiej pójść na trening na siłownie.

Obecnie, gdy biegamy zimą w mieście, warto rozważyć kupno maski z filtrem anty-smogowym, maską raczej utrudnia intensywny trening, dlatego gdy jej używamy należ ograniczyć się do swobodnego biegu.

Udostępnij:

dr n. med. Pawel Walasek

doktor nauk medycznych, specjalista ortopeda traumatolog
Edukacja : ukończył Akademie Medyczną w Warszawie w roku 1998, od roku 2000 związany z oddziałem Urazowo-Ortopedycznym Szpitala Bielańskiego, w roku 2007 uzyskał tytuł specjalisty
ortopedy, w roku 2015 obronił prace doktorską ”Obserwacje kliniczne z analizą powikłań i badanie rozkładu naprężeń dla modelu złamania przezkrętarzowego kości udowej leczonego gwoździem sródszpikowym gamma w różnych jego wariantach”

Dodaj komentarz